Lidé se dělí obecně na dvě skupiny, co se nákupních zvyklostí týče. Jedni nakupují podle kvality a druzí podle ceny. Cena je poměrně jasný ukazatel. Maximálně se můžeme přít o to, zda se vyplatí koupit každý rok levné kalhoty, které se nám rychle prodřou nebo jednou za tři-čtyři roky investovat více peněz do dražších, které zase vydrží. Co pak vlastně vyjde levněji nebo dráž. To se ale budeme pohybovat po tenkém ledě.
Budeme-li se pohybovat v oblasti potravin, u kterých obvykle nepotřebujeme, aby nám ve spíži vydržely rok a déle, tak je otázka poměru ceny a kvality dost aktuální. Vezměte si jenom mléčné výrobky. Popravdě nepatřím k lidem, kteří zkoumají složení potravin. Mám své oblíbené značky, kterých se držím a nové zkouším poměrně zřídka. Dost mě ovlivňuje obal, barva, možná i podvědomě reklama. A hlavně chuť. A občas ze zvědavosti čtu výsledky různých testů v médiích. Často si ale kladu otázku, jak důvěryhodné a nezávislé tyto testy jsou. Jednak se testuje jen určitý výběr výrobků, na trhu jich existuje ale mnohem více a pak jsou výsledky často závislé na těch, kteří testují.
To se týká právě hodnocení chuti, vůně a barvy. Tyhle věci vnímáme každý dost subjektivně, a co se jednomu zdá úžasné, může jinému připadat strašné. Když pak stojíte před regálem s bílými jogurty a máte tam deset různých druhů, podle čeho si máte vybrat, když ne podle ceny, která se může lišit i o deset korun. Tady pomůže jen osobní zkušenost a vyzkoušení jednotlivých výrobců a druhů, které složení je pro vás dost krémové a chuť dost lahodná. Nebo koupíte ten v akci a máte vyřešeno. Mohou vás také ovlivnit různé nálepky s garancí kvality, ujištěním, že se jedná o regionální produkt nebo právě o vítěze testu. Ale věřte vítězům testu v dnešní době lobbingu a různého uplácení.
Není nad osobní zkušenost.